Boys R Us
Naam interventie | Boys R Us |
---|---|
Erkenningsstatus | Goed onderbouwd |
Datum erkenning | 11-04-2019 |
De interventie in het kort | |
Doelgroep | Boys R Us is bedoeld voor jongens van 10 tot en met 15 jaar. In het spel wordt onderscheid gemaakt tussen twee leeftijdsgroepen: jongere jongens van 10 tot en met 12 jaar en oudere jongens van 13 tot en met 15 jaar. |
Doel | Boys R Us is bedoeld voor jongens van 10 tot en met 15 jaar. In het spel wordt onderscheid gemaakt tussen twee leeftijdsgroepen: jongere jongens van 10 tot en met 12 jaar en oudere jongens van 13 tot en met 15 jaar. |
Aanpak in het kort | Boys R Us is een interactief bordspel dat in groepsverband wordt gespeeld. In het spel komen vier thema’s aan bod: veilige seks, grensoverschrijdend gedrag, seksuele diversiteit en genderopvattingen. Spelers voeren verschillende soorten opdrachten uit waarbij ze fiches kunnen verzamelen. De speler die de meeste fiches heeft behaald én die minimaal één fiche van elke soort heeft verzameld, is de winnaar. Het spel is grotendeels gelijk voor de twee leeftijdsgroepen. Wel zijn de opdrachten per groep afgestemd op leeftijd, kennis en ervaring. |
Uitvoering | |
Type organisatie | Boys R Us is ontwikkeld door Rutgers en Soa Aids Nederland. Het spel wordt vanuit Rutgers verkocht aan verschillende uitvoerende organisaties. Rutgers is verantwoordelijk voor het trainen van de afnemers van het spel middels de e-learning. Het spel kan worden gespeeld door het jongeren- en jeugdwerk, door het welzijnswerk, door scholen in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs en door ggd-en Het spel kan in het onderwijs op ieder moment worden ingezet, maar voor het basisonderwijs biedt onder andere de Week van de Lentekriebels een mooi moment om het spel te gebruiken naast het bredere lespakket ‘Kriebels in je buik’. Op het voortgezet onderwijs wordt het spel voornamelijk gebruikt bij het vak biologie, maar soms ook tijdens mentoruren of maatschappijleer. Ook kunnen scholen het spel tijdens de Week van de Liefde spelen, naast het bredere lespakket ‘Lang Leve de Liefde’. Daarnaast is het spel geschikt om uit te voeren binnen het jeugd- en jongerenwerk en het welzijnswerk. Het kan dan bijvoorbeeld ingezet worden tijdens themawerken rondom relaties en seksualiteit. Ggd-en zijn een belangrijke schakel richting scholen en jongerenwerk als het gaat om seksuele gezondheidsbevordering. Sommige ’ggd-en hebben een documentatiecentrum dat Boys R Us uitleent aan scholen. Het spel is dan vaak onderdeel van een leskist waarin ook andere lesmaterialen zijn toegevoegd. Ggd-medewerkers voeren het spel soms uit op scholen in hun regio. Voor meiden kan het spel Girls’ Choice gespeeld worden. |
Randvoorwaarden | Organisatorische randvoorwaarden:
Contextuele randvoorwaarden:
|
Materialen | Boys R Us bestaat uit een spelbord met vijf pionnen, opdrachtkaarten, afbeeldingskaarten, meningskaarten, fiches in vier kleuren, een instructieblad voor de spelbegeleider, een spelregelblad, een antwoordboekje met antwoorden op kennisvragen en een handleiding voor de spelbegeleider met daarin achtergrondinformatie, adviezen voor de begeleiding en een link naar een voorbereidende e-learning ‘seksuele vorming’. |
Document(en) | |
Kwaliteit en effectiviteit | |
Erkenningsstatus | Goed onderbouwd |
Datum erkenning | 11-04-2019 |
Oordeel commissie | De interventie wordt voor de tweede keer erkend als Goed onderbouwd. De onderbouwing richt zich op relevante determinanten en past met name bij de leeftijdsgroep 13-15 jaar. Voor de leeftijdsgroep 10-12 jaar vindt de commissie zowel de onderbouwing als het inzicht in de uitvoerbaarheid te mager. Het oordeel Goed onderbouwd betreft daarom uitsluitend de leeftijdsgroep 13-15 jaar |
Interventie is beoordeeld door | Commissie 2: Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering (voor jeugd) (RIVM) |
Onderzoek | In 2008 is evaluatieonderzoek uitgevoerd naar Boys R Us. Twaalf professionals die het spel recent hadden afgenomen, zijn telefonisch geïnterviewd over het gebruik en de waardering van het spel. Uit het onderzoek bleek dat professionals het spel positief waardeerden. Aandachtspunt was de implementatie van het spel: er kan meer aandacht worden besteed aan verdere bekendheid en verspreiding van het spel. In de herziening van het spel in 2018 zijn inhoudelijke aandachtspunten uit het evaluatieonderzoek meegenomen. |
Eigenaar en contact | |
Eigenaar | Rutgers |
Contactpersoon | Manouk Vermeulen, m.vermeulen@rutgers.nl, 0642026205 |
Verwijzingen | |
Interventieoverzichten | |
Themapagina’s |