Kanjertraining | Stichting Kanjertrainingen | Pesten; Weerbaarheid / sociale competenties | De Kanjertraining heeft tot doel sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag te voorkomen of te verminderen en het welbevinden te vergroten bij kinderen en jongeren.
In de training gewerkt aan vier voorwa... | Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers | Gezondheidseducatie; Ondersteuning; Schoolomgeving | IV |
VRIENDEN | Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis | Algemene psychische gezondheid; Angst(stoornissen); Depressie; Weerbaarheid / sociale competenties | VRIENDEN richt zich op het voorkomen en behandelen van angstige en depressieve gevoelens bij kinderen en jongeren. | Kinderen / jongeren; Ouders / opvoeders; Scholieren/studenten; Welzijnsprofessionals | Gezondheidseducatie; Ondersteuning | IV |
Helder op School: Smokefree Challenge | Trimbos-instituut | Roken; Verslaving | SFC beoogt bij te dragen aan het voorkomen dat jongeren beginnen met roken. Specifieke doelen zijn het voorkomen dat jongeren in klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs beginnen met het experimenteren met roken en dat het beginnen met roken minimaal... | Kinderen / jongeren; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | III |
Krachtvoer | Universiteit Maastricht Vakgroep Gezondheidsvl | Gezondheidsverschillen; Overgewicht; Voeding | Het doel van Krachtvoer is dat leerlingen meer fruit en minder tussendoortjes met veel verzadigd vet eten, en vaker en gezonder ontbijten. | Kinderen / jongeren; Lage ses; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | III |
Lang Leve de Liefde - Onderbouw | Soa Aids Nederland | Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Soa; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel van de interventie is het bevorderen van de seksuele gezondheid en het voorkomen van ervaringen met grensoverschrijdend gedrag, ongewenste zwangerschap en soa/hiv besmetting. | Kinderen / jongeren; Lage ses; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | III |
Moti-4 | Mondriaan | Alcohol; Drugs; Gokken; Verslaving; Weerbaarheid / sociale competenties | Het terugdringen van zich ontwikkelend (beginnend) problematisch middelengebruik / gokgedrag / gamegedrag.
| Kinderen / jongeren; Ouders / opvoeders; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Ondersteuning; Problemen signaleren | III |
Plezier op school | Vincent van Gogh, voor geestelijke gezondheidszorg | Gedragsstoornissen / gedragsproblemen; Pesten; Stressklachten / spanning / werkstress; Weerbaarheid / sociale competenties | ‘Plezier op school’ heeft tot doel de sociale competenties van de aanstaande brugklassers te vergroten zodat zij een goede start kunnen maken in het voortgezet onderwijs en het risico op herhaling van sociale problemen en pesterijen verkl... | Kinderen / jongeren; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | III |
B-Fit | Gelderse Sport Federatie | Bewegen; Gezonde leefstijl; Overgewicht; Sport; Voeding | Het doel van B-fit is het voorkomen en stabiliseren van overgewicht onder jeugd en jongeren in de leeftijd van 2 tot en met 18 jaar. | Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders | Gezondheidseducatie | II |
Levensvaardigheden | Haagse Hogeschool Lectoraat Jeugd en Opvoeding | Eenzaamheid / bevorderen van sociale binding; Pesten; Weerbaarheid / sociale competenties | Het algemene doel van Levensvaardigheden is het aanleren van vijf sociale-, emotionele en morele kerncompetenties die jongeren in staat stellen om effectief om te gaan met de sociale, emotionele en morele eisen en uitdagingen in het leven van alledag... | Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | II |
M@ZL op het vo | Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) | Schooluitval; Veiligheid op school; Ziekteverzuim | Het doel van M@ZL is het terugdringen van ziekteverzuim door het vroegtijdig signaleren en begeleiden van scholieren met (verhoogd) ziekteverzuim. Daarmee kan langdurend thuiszitten en voortijdig schoolverlaten worden voorkomen. | Chronisch zieken; Scholieren/studenten | Problemen signaleren; Regelgeving; Schoolomgeving | II |
Wiet-Check | Trimbos-instituut | Drugs; Verslaving | De motivatie om te minderen of stoppen met cannabisgebruik onder jongeren die fors blowen, te vergroten, door middel van het vergroten van de bewustwording van de (problematische) rol die het eigen cannabisgebruik heeft in het leven van de jongere. M... | Kinderen / jongeren; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Problemen signaleren | II |
Alcohol Alert | Universiteit Maastricht Vakgroep Gezondheidsvl | Alcohol; Probleemgedrag / vandalisme / criminaliteit | Het doel van Alcohol Alert is dat 15- en 16-jarige adolescenten niet gaan binge-drinken, en dat 15- en 16-jarige adolescenten die al binge-drinken hiermee stoppen. | Kinderen / jongeren | Gezondheidseducatie; Ondersteuning | I |
Be-Loved | Weerbaar in Seksualiteit | Mediaopvoeding / mediawijsheid; Pesten; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Soa; Weerbaarheid / sociale competenties | De leerlingen binnen het voortgezet (orthodox-)christelijk onderwijs hebben meer kennis, communicatieve vaardigheden en een open houding over seksualiteit en relaties waardoor zij beter zijn voorbereid op seksuele gevoelens en seksualiteit. | Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Benzies & Batchies + | Stichting Kikid | Gezondheidsverschillen; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Weerbaarheid / sociale competenties | Preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij adolescenten en het bevorderen van hun seksuele weerbaarheid door: een grotere negatieve waardering van grensoverschrijdend gedrag en seksualiserende boodschappen, minder gender-stereotype uitgang... | Peers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Ondersteuning | I |
Bordspel SeCZ TaLK; praten over relaties en seks voor jongeren met een chronische aandoening | Rutgers | Gezonde leefstijl; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel van het bordspel SeCZ TaLK is relaties, intimiteit en seksualiteit op een prettige manier bespreekbaar te maken op plaatsen waar zorg, ondersteuning of onderwijs gegeven wordt aan jongeren met een chronische aandoening of beperking. Het bord... | Chronisch zieken; Kinderen / jongeren; Mensen met een lichamelijke beperking; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Boys R Us | Rutgers | Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Weerbaarheid / sociale competenties | Boys R Us is bedoeld voor jongens van 10 tot en met 15 jaar. In het spel wordt onderscheid gemaakt tussen twee leeftijdsgroepen: jongere jongens van 10 tot en met 12 jaar en oudere jongens van 13 tot en met 15 jaar. | Kinderen / jongeren; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Can you fix it? (seksuele weerbaarheid) | Rutgers | Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Weerbaarheid / sociale competenties | Jongeren bewust maken van risicosituaties voor seksueel grensoverschrijdend gedrag, en ze laten oefenen. | Kinderen / jongeren; Lage ses; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
De Gezonde Schoolkantine | Stichting Voedingscentrum Nederland | Overgewicht; Voeding | Leerlingen/studenten van scholen die hebben deelgenomen aan het programma De Gezonde Schoolkantine kopen gezondere producten in de schoolkantine. De definitie van gezond is bepaald in de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. | Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Regelgeving; Schoolomgeving | I |
Gender & Sexuality Alliances op scholen | COC Nederland | Participatie / empowerment; Pesten; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Weerbaarheid / sociale competenties | Lhbti+ leerlingen in het vo en lhbti+ studenten in het mbo hebben het gevoel zichzelf te kunnen zijn op school. | Homo- en biseksuelen; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Ondersteuning; Schoolomgeving | I |
Girls Talk | Rutgers | Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Soa; Weerbaarheid / sociale competenties | Girls’ Talk is erop gericht meiden relationeel en seksueel weerbaar te maken zodat ze in staat zijn om zelfstandig onbedoelde zwangerschap te voorkomen en minder risico lopen op het meemaken van seksueel grensoverschrijdend gedrag. | Kinderen / jongeren; Lage ses; Tienermoeders | Gezondheidseducatie; Ondersteuning; Problemen signaleren | I |
Girls' Choice. Wensen en grenzen in intimiteit | Rutgers | Gezondheidsverschillen; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Zwangerschap / bevalling | Girls’ Choice heeft als doel om meiden bewust te maken van het belang van veilige, prettige, gewenste en gelijkwaardige seksuele en relationele contacten, door hen op een speelse, ongedwongen en onbeladen manier te laten praten over relaties en... | Kinderen / jongeren; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Happyles | Trimbos-instituut | Depressie; Diverse psychische stoornissen; KOPP / KVO; Weerbaarheid / sociale competenties; Ziekteverzuim | Versterking van de mentale fitheid bij alle leerlingen uit de doelgroep. Vermindering van somberheids- of depressieve klachten bij de subdoelgroep. Vroegtijdig signaleren van somberheidsklachten en/of depressie en voorkomen van het ontstaan of vererg... | Lage ses; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Ondersteuning | I |
Helder op School: Be wise, think twice | Trimbos-instituut | Alcohol; Algemene psychische gezondheid; Drugs; Gezonde leefstijl; Roken | BWTT heeft als doel de leerlingen bewust te maken van de risico’s van middelengebruik en daarmee hun houding ten opzichte van middelengebruik op een gunstige manier te beïnvloeden. | Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Problemen signaleren | I |
IRun2BFit | Kenmerk Educatief | Bewegen; Gezonde leefstijl; Motorische ontwikkeling | IRun2BFit maakt jongeren (12-16 jaar) op een plezierige manier bewust van het effect van bewegen en een gezonde leefstijl, wat leidt tot duurzame gedragsverandering. Jongeren die meedoen aan het programma van IRun2BFit voldoen aan de Beweegnorm. | Kinderen / jongeren; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
It's up to you | Reactif | Mediaopvoeding / mediawijsheid; Pesten; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel van It’s up to you is dat onderbouwleerlingen van het vo effectieve gedragingen gaan vertonen, waardoor ze als deelnemer van cyberpesten waargenomen cyberpestgebeurtenissen kunnen laten ophouden of verminderen. | Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Je Lijf, je Lief! | Movisie | Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Weerbaarheid / sociale competenties | Het hoofddoel van Je Lijf, je Lief! is: Jongeren in het praktijkonderwijs zijn na het volgen van het lesprogramma Je Lijf, je Lief! beter dan daarvoor in staat hun eigen grenzen te herkennen en duidelijk te maken aan anderen, én de grenzen van... | Laaggeletterden; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Ondersteuning | I |
JOIN us | Join us | Pesten; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel is om een veilig klimaat in de klas te creëren, de saamhorigheid te vergroten en pesten zoveel mogelijk te voorkomen. | Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Ondersteuning; Schoolomgeving | I |
Kracht in Controle | Taborcollege | Pesten; Probleemgedrag / vandalisme / criminaliteit; Weerbaarheid / sociale competenties | KiC is gericht op het vergroten van de sociaal-emotionele competenties en daarmee op het voorkomen en verminderen van regelovertredend en overlastgevend gedrag in de klas, waaronder het pesten, bij leerlingen in de onderbouw van het vmbo. | Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Lang Leve de Liefde - Bovenbouw | Soa Aids Nederland | Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Soa; Weerbaarheid / sociale competenties | LLL-BB heeft als doel het bevorderen van gezonde en gewenste (seksuele) relaties en het respectvol omgaan met seksuele diversiteit. | Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Lang Leve de Liefde Herhalingsmodule | Soa Aids Nederland | Hygiëne; Infectieziekten; Mediaopvoeding / mediawijsheid; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Soa; Weerbaarheid / sociale competenties; Zwangerschap / bevalling | Het doel van de LLL Herhalingsmodule voor bovenbouw praktijkonderwijs en vmbo, is het bevorderen van de seksuele gezondheid van jongeren vanuit een positieve insteek voor prettige, veilige en gewenste relaties en seks. Het voorkomen van soa’s e... | Laaggeletterden; Lage ses; Scholieren/studenten; Tienermoeders | Gezondheidseducatie | I |
Lang leve de liefde. Jij en de Media | Rutgers | Gezondheidsverschillen; Mediaopvoeding / mediawijsheid; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel van Jij en de media is dat jongeren in de onderbouw van het vmbo (12-15 jaar) een kritische houding krijgen ten aanzien van geseksualiseerde en/of geïdealiseerde beelden in diverse media en dat ze zich bewust zijn van de mogelijke invlo... | Kinderen / jongeren; Lage ses; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Leefstijl | Edu'Actief Uitgeverij, training en diensten | Algemene psychische gezondheid; Gezonde leefstijl; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel van Leefstijl is het bevorderen van sociaal gedrag en sociale betrokkenheid van leerlingen op school en thuis om hen zo uiteindelijk zo goed mogelijk in de maatschappij te kunnen laten functioneren. Dit wordt gedaan middels het aanleren van ... | Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Schoolomgeving | I |
Lesbrief Seksuele Diversiteit en genderdiversiteit bij Lang Leve de Liefde | Soa Aids Nederland | Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Weerbaarheid / sociale competenties | Jongeren hebben respect voor seksuele diversiteit (incl. genderdiversiteit) van leeftijdgenoten en mensen om hen heen. | Homo- en biseksuelen; Lage ses; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Liefde is... voor jongens | Qpido (Spirit) | Algemene psychische gezondheid; Gezonde leefstijl; Kindermishandeling; Mediaopvoeding / mediawijsheid; Opvoeding; Ouder worden; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Soa; Veiligheid in en om het huis; Veiligheid op school; Veiligheid openbare ruimte; Weerbaarheid / sociale competenties | De jongens hebben na de lessen significante vooruitgang geboekt op kennis, vaardigheden, positieve attitudes en intenties, en zelfvertrouwen om weloverwogen beslissingen te nemen ten aanzien van gezonde, gewenste, gelijkwaardige en prettige relaties ... | Homo- en biseksuelen; Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Liefde is... voor meisjes | Qpido (Spirit) | Mediaopvoeding / mediawijsheid; Opvoeding; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Soa; Weerbaarheid / sociale competenties | Het vergroten van kennis, het aannemen van een positieve attitude en het aanleren van vaardigheden, ten aanzien van prettige, gewenste en veilige relaties en sekualiteit. Hiermee zijn voorwaarden gecreëerd om de seksuele interactiecompetentie va... | Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Ondersteuning | I |
Make a Move | Rutgers | Opvoeding; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Weerbaarheid / sociale competenties | Make a Move heeft als doel het bevorderen van (aspecten van) seksuele gezondheid en het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij jongens. Met Make a Move wordt beoogd dat jongens binnen relationele en seksuele interacties aanvaardbaar en... | Kinderen / jongeren; Lage ses; Welzijnsprofessionals | Gezondheidseducatie | I |
Mentorlessen over stress | Psieg | Algemene psychische gezondheid; Stressklachten / spanning / werkstress | Leerlingen leren ongezonde stress bij zichzelf herkennen en weten hoe zij hier zelf invloed op kunnen uitoefenen. | Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Rookvrij schoolterrein | Trimbos-instituut | Openbare ruimte; Roken; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel van de interventie is dat alle Nederlandse scholen in het PO, VO en MBO het schoolterrein geheel rookvrij maken en houden, met minimale neveneffecten.
| Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Management / directie / bestuur; Ouders / opvoeders; Scholieren/studenten | Schoolbeleid; Schoolomgeving | I |
Samen Slagen | Youz | Alcohol; Drugs; Roken; Schooluitval; Verslaving | Het hoofddoel van Samen Slagen is het terugdringen van middelengebruik onder leerlingen tussen 12 en 18 jaar op het vso cluster 4. | Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Management / directie / bestuur; Ouders / opvoeders; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Ondersteuning; Regelgeving | I |
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) | PI Research | Algemene psychische gezondheid; Gedragsstoornissen / gedragsproblemen; Participatie / empowerment; Pesten; Probleemgedrag / vandalisme / criminaliteit; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel van SWPBS is het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen onder leerlingen, zodat alle leerlingen optimaal kunnen profiteren van het geboden onderwijs. | Kinderen / jongeren; Scholieren/studenten | Ondersteuning; Schoolomgeving | I |
Schooljudo.nl | Schooljudo B.V. | Algemene gezondheid; Bewegen; Motorische ontwikkeling; Multiculturele problematiek; Opvoeding; Sport; Valpreventie; Veilig sportklimaat; Veiligheid op school; Weerbaarheid / sociale competenties | Door judo in te zetten als middel levert Schooljudo een bijdrage aan de fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. Door middel van judo-, stoei- en spelvormen willen wij kinderen Skills for Life meegeven.
De volgende subdoelstellingen ... | Kinderen / jongeren; Lage ses; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Schoolomgeving | I |
SchoolsOUT | GGD Gelderland-Zuid | Eenzaamheid / bevorderen van sociale binding; Participatie / empowerment; Pesten; Seksualiteit / seksuele gezondheid | SchoolsOUT wil een positieve norm realiseren omtrent seksuele en genderdiversiteit op scholen. Leerlingen en medewerkers weten dat er naast heteroseksuele ook LHBTIQ+ mensen zijn, vinden dit normaal, laten zich niet negatief over hen uit, behandelen ... | Homo- en biseksuelen; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Problemen signaleren; Regelgeving; Schoolbeleid | I |
Sense.info | Soa Aids Nederland | Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Soa; Weerbaarheid / sociale competenties; Zwangerschap / bevalling | Sense.info ondersteunt jongeren in een gezonde, prettige en veilige seksuele ontwikkeling, preventie van seksueel risicogedrag, soa’s en zwangerschappen en dwang, en de bevordering van seksuele gezondheid. Het hoofddoel van Sense.info is dat jo... | Homo- en biseksuelen; Kinderen / jongeren | Gezondheidseducatie; Ondersteuning; Schoolomgeving | I |
Skills4Life | RiskCarePreventie | Bewegen; Gezonde leefstijl; Overgewicht; Voeding | Met de interventie willen wij bereiken dat de jongeren en hun ouders, middels beweegtrainingen, voedingslessen en workshops de kennis en vaardigheden bijbrengen om een gezonde leefstijl aan te wenden, vast te houden en de sociaal-emotionele ontwikkel... | Kinderen / jongeren; Ouders / opvoeders | Gezondheidseducatie; Ondersteuning | I |
Sport Heroes | Stichting Special Heroes Nederland | ADHD; Autisme; Bewegen; Gedragsstoornissen / gedragsproblemen; Motorische ontwikkeling; Sport | Meer leerlingen met een beperking in het speciaal onderwijs sporten/bewegen structureel (i.e. tenminste tweemaal per week) en zijn lid van een sport/beweegaanbieder (vereniging).
| Chronisch zieken; Mensen met een lichamelijke beperking; Scholieren/studenten | Ondersteuning; Schoolomgeving | I |
Suicidepreventie Amsterdam | GGD Amsterdam | Angst(stoornissen); Depressie; Eenzaamheid / bevorderen van sociale binding; Overlijden / rouwverwerking; Zelftoegebracht letsel / suïcide | Doel van het project is het verminderen van het aantal suïcides en suïcidepogingen in Amsterdam.
| Nabestaanden; Patienten / clienten; Welzijnsprofessionals; Zorgverleners | Ondersteuning; Problemen signaleren; Schoolbeleid | I |
Toolkit L.O.V.E. Online | Soa Aids Nederland | Mediaopvoeding / mediawijsheid; Pesten; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid | Jongeren op het praktijkonderwijs en vmbo basis/kader hebben gewenste en respectvolle online contacten, relaties en seks als ze daar klaar voor zijn. Daarnaast ontvangen ze hulp en ondersteuning als ze zorgen over en/of problemen hebben bij online re... | Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie; Ondersteuning | I |
UP2U (afkorting van Up to You) | Centrum Media en Gezondheid | Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Weerbaarheid / sociale competenties | Het doel van UP2U is het onder jongeren (15-19 jaar) aan de hand van interactieve gedramatiseerde scènes bespreekbaar maken van grensoverschrijdend gedrag en seksuele dwang en het laten zien en aanreiken van handelingsalternatieven. De dramali... | Lage ses; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |
Vlaggensysteem | Sensoa | Opvoeding; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Weerbaarheid / sociale competenties | Het Vlaggensysteem stimuleert gezond seksueel gedrag en draagt bij aan het voorkómen en terugdringen van seksueel grensoverschrijdend gedrag onder kinderen en jongeren. | Kinderen / jongeren; Welzijnsprofessionals | Problemen signaleren | I |
Wat doe jij?... Wensen en grenzen in de liefde | Siriz | Seksualiteit / seksuele gezondheid; Weerbaarheid / sociale competenties; Zwangerschap / bevalling | Het hoofddoel van de lessenserie is dat jongeren verantwoorde keuzes kunnen maken op het gebied van seksualiteit en anticonceptie, zodat een onbedoelde zwangerschap voorkomen wordt.
| Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studenten | Gezondheidseducatie | I |